Select Page

Luchthaven Deurne mag verder tot 2040

Luchthaven Deurne mag verder tot 2040

Op de laatste werkdag voor Kerstmis heeft de Vlaamse regering beslist dat de luchthaven operationeel mag blijven tot al zeker in 2040. In een visienota zet de regering in op verdere groei, binnen de grenzen van de milieuvergunning. Dat wil zeggen dat Antwerp Airport als passagiersluchthaven het aantal lijnvluchten mag uitbreiden en de zakelijke luchtvaart met privéjets en kleine charters verder kan uitbouwen.

Dat is een toch wel opmerkelijke beslissing want in juli verscheen een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) in opdracht van de Vlaamse regering. Daaruit bleek dat de sluiting van het vliegveld acht keer meer maatschappelijke waarde creëert dan het meest gunstige scenario waarbij de luchthaven open zou blijven. Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (O-VLD) moet een en ander wel op milieuvriendelijkere wijze. Peters: “We willen sterk inzetten op duurzaamheid en innovatie.” Ook de rendabiliteit moet verbeteren. Peeters: “De bedrijfseconomische kosten en opbrengsten moeten worden geoptimaliseerd”. Dit alles moet tegen het najaar van 2023 in concrete masterplannen worden gegoten.

Voor het zover is, zullen er nog enkele lastige  hordes moeten worden genomen. In 2023 loopt de huidige milieuvergunning af. Actiegroep Burgerplatform Vliegerplein voert actief verzet tegen een nieuwe vergunning. En ook heeft Vliegerplein voor het hof van beroep een rechtszaak lopen tegen de luchthaven voor vermeende bouwovertredingen in landbouwgebied.

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

1 Comment

  1. Ronald De Weger

    Eindelijk heeft men in de Vlaamse regering een logische onderbouwde beslissing genomen, die toelaat dat de luchthaven activiteiten mag opstarten, waaraan men winst kan maken. Op die manier is een zichzelf bedruipende luchthaven eindelijk in zicht. Vroeger mocht de luchthaven zo goed als niets doen en toch moest ze geld verdienen. Tja als je een winkelier toelaat een winkel te openen, maar verbied om iets te verkopen, dan moet je daarna niet afkomen dat die winkel verlieslatend is.

    Met de in aantocht zijnde elektrische regionale verkeersvliegtuigen, zal bovendien de hinder voor de omwonenden herleid worden tot nihil. Zelfs de private businessvluchten zullen het komende jaar al met elektrische toestellen gebeuren, waarvan er al een hele reeks besteld zijn bij de producenten daarvan. Dus een fijne toekomst voor de luchthaven en haar geburen ligt op hen te wachten. Eindelijk !!!

    Reply

Leave a Reply to Ronald De Weger Reactie annuleren

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Het weer

Antwerp
Rain Shower
06:2320:56 CEST
Feels like: 9°C
Wind: 5km/h N
Humidity: 74%
Pressure: 1005.08mbar
UV index: 0

(advertenties)