Select Page

Proces tegen de illegale uitbreiding van de luchthaven

Proces tegen de illegale uitbreiding van de luchthaven

Voor de Antwerpse correctionele rechtbank startte een gerechtszaak tegen de uitbater van de luchthaven van Deurne voor het illegaal gebruik van een veiligheidszone in landbouwgebied. Burgerplatform Vliegerplein en Bond Beter Leefmilieu zijn burgerlijke partij. Ook de gemeenten Borsbeek en Mortsel sluiten zich hierbij aan.

De internationale veiligheidsvoorschriften voor luchthavens bepalen dat er in het verlengde van de start- of landingsbaan een verharde veiligheidszone of RESA (‘Runway End Safety Area’) moet liggen, zonder obstakels. Er was echter geen veiligheidszone aan de kant van het Fort 3 in Borsbeek waardoor er geen grotere typen vliegtuigen mochten opstijgen of landen. Bij het intunnelen van de Krijgsbaan werd echter in de landbouwzone een verharde veiligheidszone van 8100 m2 aangelegd. Nadien ging er een laagje aarde overheen en werd er gras gezaaid. Door de grotere veiligheidszone kunnen grotere vliegtuigen zoals de Embraers van TUI nu wel landen.

Het parket dagvaardt zowel de LEM (Luchthaven Exploitatie Maatschappij), de private uitbater van de luchthaven, als de NV LOM (Luchthaven Ontwikkelings Maatschappij), de vennootschap van de Vlaamse overheid. Erik Grietens van de Bond Beter Leefmilieu legt uit waarom: “De LOM liet met publieke middelen en zonder vergunning de werken uitvoeren in landbouwgebied ten voordele van de LEM. Na de privatisering van de uitbating kan de LEM de luchthaven zo uitbouwen tot een toeristische luchthaven.”

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

Leave a reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Het weer

Antwerp
Mostly Cloudy
06:1721:01 CEST
Feels like: 8°C
Wind: 6km/h S
Humidity: 73%
Pressure: 1016.26mbar
UV index: 0

(advertenties)