Select Page

Evenementenvervoersplan Sportpaleis schiet tekort voor fietsers

Evenementenvervoersplan Sportpaleis schiet tekort voor fietsers

In 2006 nam de stad Antwerpen het engagement om samen met het Antwerps Sportpaleis de mobiliteitsproblematiek van de Sportpaleis site gezamenlijk aan te pakken. Het vervoerplan dat hieruit ontstond, werd recent herzien en eind maart goedgekeurd door de stad. Vijftig procent van de bezoekers aan het Sportpaleis en de Lotto Arena komt al op een andere manier dan met de wagen naar de evenementen. Met een nieuw vervoersplan wordt de ambitie verhoogd tot zestig procent.

In het plan wordt de verplaatsing met de fiets gestimuleerd. Dan wordt er onder meer verwezen naar de vernieuwde aanleg van de Singel en de Theunisbrug. De afbraak van het Ringviaduct en de overkapping van de snelweg zou op termijn nog meer zachte weggebruikers moeten motiveren, En als het nodig zou zijn, zouden er fietsenstallingen bij kunnen komen. Wie alvast de wenkbrauwen fronst bij dit onderdeel van het plan, is de Deurnese afdeling van de Fietsersbond. Woordvoerder Wouter Berteloot legt uit waarom: “Al in de vorige versie van het plan werd het Sportpaleis opgelegd om 660 fietsenstallingen te voorzien. We zijn ze gaan tellen en kwamen uit op een theoretische capaciteit van 458 plaatsen. En dan spreken we nog niet over de ligging of bewegwijzering. Is er wel controle op de inhoud van het plan?”

Structureel tekort aan fietsenstallingen

De Fietsersbond heeft ook het aantal fietsers onder de loep genomen. Berteloot: “In 2018 kwam men bij de Sportpaleis concerten van Nick Cave en Arcade Fire aan 1.400 fietsers of 7% van de bezoekers. In de Lotto Arena lokte ‘Discobaar A moeder’ eind 2021 762 fietsers. Bij ‘I want to Dance again’ telde men 927 fietsen. Dat betekent dat zelfs voor een evenement in de Lotto Arena er niet voldoende fietsenstallingen zijn.” Berteloot stelt dat het plan een uitbreiding van het aantal fietsenstallingen voorziet zodra zich ‘een structureel tekort voordoet’. Hij zucht: “De cijfers tonen ontegensprekelijk aan dat dat structureel tekort er nu al is. Waarom spelen stad, provincie en Sportpaleis daar niet op in? Voor de bezoekers die met de auto komen worden wel heel wat inspanningen geleverd. Er is meer autoparking aanwezig, dan er parkeerbehoefte is.”

Verkeersveiligheid is ondermaats

Ook op de verkeersveiligheid in de buurt valt nog veel aan te merken. De vertegenwoordiger van de Fietsersbond somt op: “Het kruispunt van de Bisschoppenhoflaan en de Schijnpoortweg is een zwart punt. En als je de Schijnpoortweg kruist bij groen licht, wordt je van je sokken gereden door auto’s die met hoge snelheid van de ring komen. En de kruising van de Noordersingel met de Schijnpoortweg is recent nog heraangelegd met een niet-lichtengeregelde bypass. We lezen in het hele evenementenvervoerplan geen letter over hoe men de omgeving van het Sportpaleis fietsvriendelijk wil maken.”

Constructieve voorstellen

Wouter Berteloot besluit: “Je kan geen plan maken om zo weinig mogelijk bezoekers met de auto te laten komen en tegelijk niet voldoende comfort en veiligheid bieden aan de bezoekers die met de fiets komen. Wij leveren alvast een reeks concrete acties aan. En al deze actiepunten kosten trouwens maar een fractie van de inspanningen die voor het autovervoer worden geleverd.”

  • Voer actief campagne om de Antwerpenaar met de fiets naar het Sportpaleis te laten komen,
  • Zet in op een modal split waarbij 20% van de bezoekers met de fiets komt.
  • Zorg dat élke fietser – net als de autobestuurders – een parkeerplaats heeft.
  • Zorg dat alle stallingen bewaakt zijn.
  • Zorg voor voldoende stallingen voor buitenmaatse fietsen.
  • Zorg voor duidelijke bewegwijzering naar de fietsenstallingen.
  • Zorg voor veilige fietsroutes naar de site.
  • Maak bredere en beter zichtbare fietsoversteken op het kruispunt.
  • Zorg dat alle oversteken in beide richtingen bruikbaar zijn.
  • Hang herhalingslichten op ooghoogte.
  • Maak alle oversteken conflictvrij.
  • Zorg voor beter afgestelde verkeerslichten en geef fietsers en voetgangers groen als het

Foto: Een deel van de rekken staat achter een hek en is dus onbereikbaar.

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *