Select Page

De verkeersituatie aan het Eksterlaar blijft een pijnpunt

De verkeersituatie aan het Eksterlaar blijft een pijnpunt

De verkeerssituatie in de buurten Unitas en Drakenhof is al langer een onderwerp van discussie. De beslissing van de gemeente Borsbeek om de verkeerscirculatie aan het Eksterlaar aan te passen zorgt voor extra brandstof.

Sinds de gemeente Borsbeek een knip aanbracht in de August Van Putlei, klagen mensen in de omgeving van de Mortselsesteenweg over de toename van sluipverkeer. O-VLD hield onlangs een bevraging in de straat. Districtsschepen Freddy Lorent is lid van de O-VLD: “75% van de respondenten wil eenrichtingsverkeer in de richting van Eksterlaar. Zodat het verkeer vanuit Borsbeek zou afnemen. Over vertragingselementen in de straat waren de meningen verdeeld. Sommige mensen opteren voor groenelementen, anderen verkiezen dan weer een asverschuiving.” Volgens schepen Lorent zou er best een circulatieplan voor de hele buurt worden opgesteld. Dan zou ook de Unitaslaan een fietsstraat kunnen worden.

Sluipverkeer weren

Districtsraadslid en fractieleider van Groen, Mathijs Post, hield op de districtsraad eveneens een interpellatie over de situatie. Post: “De verkeersdrukte en verkeersonveilige situaties in deze buurt zijn een oud zeer. Tijdens een bijzondere deelcommissie in juni bleek er consensus te zijn bij alle politieke partijen dat verkeer dat niet in de wijk moet zijn, daar ook geweerd moet worden. Daarnaast is iedereen het er over eens dat niet een straat moet worden aangepakt, maar dat er moet worden gekeken naar de bredere buurt. Alles tussen Drakenhoflaan en Herentalsebaan, zeg maar. Het voorstel van Groen is om nu aan de mensen daar het signaal te geven dat het district de bekommernissen van de mensen kent en ermee aan de slag wil gaan. Dat heb ik nu opnieuw gesteld.”

Advertisement

Het Antwerpse gemeentebestuur volgt niet

Maar de fractieleider blijft naar eigen zeggen op zijn honger zitten. Post: “De geesten op districtsniveau zijn rijp voor een verkeerscirculatieplan. Maar volgens schepen Lorent  zou dat op het stedelijk niveau nog niet zijn. Dat vinden wij vreemd. De samenstelling van het gemeentebestuur is een afspiegeling van het districtsbestuur. Dat zou het op districtsniveau gemakkelijker moeten maken om dingen gedaan te krijgen. Bovendien heeft het district voor deze buurt wel bevoegdheid om rijrichtingen en weginrichting te bepalen. Ik zou dan denken dat we niet op het gemeentebestuur hoeven te wachten om hier de problemen aan te pakken.” Het groene raadslid besluit: “Het lijkt erop dat er niets zal veranderen en dat er ook niet snel een circulatieplan komt. Het sluipverkeer blijft en het snelle rijden ook. Dat vind ik onacceptabel.”

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *