Select Page

Borsbeekse knip zorgt voor meer verkeer in Deurnese straten

Borsbeekse knip zorgt voor meer verkeer in Deurnese straten

De gemeente Borsbeek heeft de August Van Putlei ‘geknipt’. Daardoor zien een aantal straten in Deurne plots meer verkeer.

Omdat er teveel sluikverkeer was in de August Van Putlei in Borsbeek, heeft het gemeentebestuur beslist om de straat te ‘knippen’. Met bloembakken en een paaltje op de rijweg kunnen auto’s er niet meer door. Fietsers en voetgangers kunnen ongeremd verder. De August Van Putlei is een belangrijke fietsas in de buurt. Ze vormt de verbinding tussen de fietspaden op de Eksterlaar en de fietstunnel onder de Frans Beirenslaan naar het centrum van Borsbeek en wordt ook door scholieren veel gebruikt. “Maar er is teveel sluikverkeer is in deze straat dat bovendien te snel rijdt waardoor de realisatie van een fietsstraat haast onmogelijk is.” aldus de Borsbeekse burgemeester Dis Van Berckelaer (I.B.).

De knip veroorzaakt echter meer verkeer in straten op Deurnese grondgebied. Districtsburgemeester Tjerk Sekeris (N-VA): “Wij hebben een aantal telramen in de straten rondom en wij merken een toename van het verkeer daar.” De bewoners van de Mortselsesteenweg en Manenbruggestraat zien een pak meer auto’s in hun straten. Maar burgemeester Van Berckelaer maakt zich sterk dat op termijn de chauffeurs gebruik zullen maken van Drakenhoflaan, Borsbeeksesteenweg en de Robianostraat, wat ook de doorgangsroute is. De opstelling blijft drie maanden staan en wordt dan geëvalueerd.

(Foto: Marc)

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

1 Comment

  1. KEvin lauryssen

    In plaats dat het verkeer verdeeld wordt over twee straten, pakt nu iedereen de bocht naar links Eksterlaar en dan vertakt het in de Manenbruggestraat of Robianostraat. Maar het allergrootste probleem is niet enkel de hoeveelheid auto’s maar voornamelijk de snelheid waarmee ze rijden, maar blijkbaar is 50 en 60km/u (soms daarboven) in een zone 30 oké… Al vier jaar wordt er niets aan gedaan, spijtig dat daar geen gehoor naar is. Wel wordt er symbolisch een snelheidsmeter opgehangen dit gebeurd bijna elk jaar en een paar weken later verdwijnt die en horen we bwah mensen rijden oké gemiddeld 45. Dan moeten wij gaan uitleggen aan de politie dat het een zone 30 is . Deze sensibiliseringscampagne werkt zo goed dat volgens mij de meeste mensen al weten ach ik wordt hier toch niet voor beboet.

    In de zestien huizen in het stukje Eksterlaar hebben bijna alle gezinnen kinderen. Op dit ogenblik is de stoep meestal de veiligste plek voor fietsers… maar bon er zal wel iets aangedaan worden eens het te laat is zeker en dan kan iedereen weer doen alsof hun neus bloed. Terwijl wij maar lopen te zaniken over de snelheden en de onveiligheden. Dan nog niet gesproken over de snelheden van de Lijn… tja ik hoop dat er een oplossing komt voor we met een tragisch incident op de Eksterlaar of omliggende straten zitten…

    Reply

Leave a reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *