Select Page

Omgevingsvergunning verleend en weer ingetrokken

Omgevingsvergunning verleend en weer ingetrokken

De omgevingsvergunning om een tramkeerlus aan te leggen in Deurne Zuid werd in eerste instantie toegekend. Het departement omgeving had geen bezwaren weerhouden. Maar actiegroep Het juiste spoor merkte wel dat een slordige 1000 bezwaarschriften niet werden meegeteld. Daardoor werd de vergunning weer ingetrokken.

De stad Antwerpen had een week geleden een stedenbouwkundige vergunning verleend om en nieuwe tramkeerlus langs de Gitschotellei-Drakenhoflaan-Boekenberglei-Cruyslei aan te leggen. Ondanks de berg bezwaarschriften die werden ingediend. Al vlug bleek dat een duizendtal van die bezwaarschriften niet mee in rekening werden genomen. Lode Daelemans, woordvoerder van de actiegroep, schetst wat er was gebeurd: “Volgens het omgevingsloket werden bij het eerste openbaar onderzoek 2221 bezwaarschriften ingediend. Dat komt overeen met onze telling. Bij het tweede openbaar onderzoek telde het omgevingsloket 497 bezwaarschriften. Wij kwamen uit op 1600. We hebben er zelf 1344 aan de ontvangstbalie in het stadshuis afgegeven. Het personeel mocht geen ontvangstbewijs geven maar we hebben er foto’s van genomen.”

Omgevingsvergunning intrekken

Wat later gaf schepen van ruimtelijke ordening Annick De Ridder (N-VA) toe dat de bezwaarschriften wel degelijk fysiek aan de stedelijke dienst vergunningen waren overhandigd. De Ridder: “Door een menselijke fout van de administratie zijn deze bezwaren daarna niet aan het departement omgeving bezorgd om verwerkt te worden in de vergunningsbeslissing.” De stad zou verder bekijken hoe het verder moest. Ook de actiegroep had zich ondertussen beraad welke stappen er nu moeten worden gezet. Lode Baelemans: “Wij hebben aan het departement omgeving gevraagd om de omgevingsvergunning in te trekken en verwachten nog deze week een reactie. Wordt de vergunning niet ingetrokken, dan zien we ons genoodzaakt om naar de raad voor vergunningsbetwistingen te trekken.”

Terug bij af

Vrijdag is dan de omgevingsvergunning ingetrokken. Hoe het nu verder moet, wordt door de stad bekeken. Als een nieuwe vergunningsaanvraag wordt ingediend, moet ook een nieuw openbaar onderzoek worden opgestart en begint alles van vooraf aan. De vraag die rijst is of een nieuwe procedure niet onder de omzendbrief van de Vlaamse overheid valt die stelt dat er in het jaar van de verkiezingen moet worden opgelet met beslissingen die een grote impact hebben op het volgende bestuur. Actiegroep Het juiste spoor vindt dat het stadsbestuur zich nu best grondig bezint. Lode Daelemans: “Dit project botst op zoveel protest uit de buurt. Dat kan je toch niet zomaar doordrukken?” Mobiliteit in het algemeen en de tramkeerlus in het bijzonder lopen nu kans om belangrijke verkiezingsthema’s te worden.

Foto boven: Een delegatie van Het juiste spoor diende eigenhandig bezwaarschriften in

Foto onder: deze doos bevatte 1258 bezwaarschriften

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

Leave a reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *