Select Page

Zakenvluchten zijn te vaak ontspanningsvluchten

Zakenvluchten zijn te vaak ontspanningsvluchten

De luchthaven van Deurne presenteert zich als een zakenluchthaven. Burgerplatform Vliegerplein heeft nu samen met ngo Transport & Environment een rapport over de privéjets op de luchthaven opgesteld. Datasets met vluchtgegevens van 2019 en 2022 werden geanalyseerd om een duidelijk beeld te krijgen van het privéjetverkeer in Antwerpen.

Woordvoerster An Wouters licht de belangrijkste conclusies van het rapport toe: “Er vliegen naar verhouding steeds meer privéjets en steeds minder commerciële vliegtuigen op Antwerp Airport. De drie topbestemmingen in 2022 waren Cannes, Nice en Kortrijk. Van de 10 populairste routes liggen 6 bestemmingen op minder dan 500 km van Antwerpen. Daaronder zijn Brussel, Amsterdam en Parijs; steden waarvoor een alternatief per spoor perfect haalbaar is. Het aantal binnenlandse privévluchten is in 2022 meer dan verdubbeld ten opzichte van 2019: van 310 naar 655.”

An Wouters verduidelijkt dat de reden van al die vluchten moeilijk te achterhalen is. Maar soms moet je het antwoord niet ver gaan zoeken. Wouters: “Het privéjetverkeer groeide het sterkst tijdens de zomermaanden, met vaak populaire vakantieplekken als bestemming. Dit geeft aan dat privéjets lang niet alleen voor zakelijke doeleinden worden gebruikt.” Ook voor de zogenaamde ‘positioneringsvluchten’, waarbij een leeg vliegtuig van de ene luchthaven naar de andere vliegt, bv. om een passagier op te pikken, heeft Vliegerplein weinig begrip. Wouters: “Waarom geen trein of auto naar Kortrijk of Brussel nemen?”

Met de groei van privéjetverkeer, neemt ook de CO2-uitstoot toe. Omdat er maar weinig passagiers in zo’n jet zitten, is de klimaatimpact van privévliegers  extreem hoog. An Wouters: “De privéjets die van en naar Antwerpen vliegen, zijn gemiddeld 11 keer CO2-intensiever dan commerciële vliegtuigen.” De woordvoerster vestigt tenslotte ook de aandacht op de gebrekkige douanecontrole. De aanbevelingen die de onderzoekers in het rapport maken, zijn geen verrassing. An Wouters vat ze samen: “Draai de subsidiekraan voor Antwerp Airport dicht en bouw het om tot een park. En vaardig een verbod op binnenlandse privéjetvluchten uit.”

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

Leave a reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Het weer

Antwerp
14°
Partly Cloudy
06:0821:09 CEST
Feels like: 14°C
Wind: 11km/h SE
Humidity: 65%
Pressure: 1014.22mbar
UV index: 4

(advertenties)