Select Page

Sp.a Deurne stelt zich vragen bij het Vervoersplan 2021 van De Lijn

Sp.a Deurne stelt zich vragen bij het Vervoersplan 2021 van De Lijn

Na de toelichting van De Lijn bij het Vervoersplan 2021 op de laatste raadscommissie van het jaar, bleef de lokale sp.a afdeling met een aantal vragen zitten. Gazet van Deurne sprak daarom met districtsraadslid Charisse Verberckmoes.

Verberckmoes steekt onmiddellijk van wal: “Om te beginnen stelden we vast dat het tramnet dat De Lijn kwam voorstellen nog maar eens was gewijzigd. Daar waar in de vorige versies van het tramnet een rechtstreekse verbinding tussen Deurne Noord en Deurne Zuid werd aangekondigd, sinds jaren grote vraag naar, stelde de sp.a-fractie vast dat hier op beknibbeld werd. Er worden twee tramlijnen verbonden met elkaar. Tram M9 komt vanuit Deurne Zuid en verandert na een wachttijd van 10 minuten aan het nieuwe zwembad op Ruggeveld in tram M2. Echt warm worden we niet van dat idee.”

Deurne Noord

Een tweede vaststelling, die de Deurnese sp.a afdeling maakt, is dat de verbinding tussen Deurne Noord en het historisch centrum van Antwerpen, nu bediend door tram 5, zal ophouden te bestaan. “Dit is nochtans een zeer drukbezette lijn, te meer ook omdat het Bosuil stadion op dit traject ligt” stelt Charisse Verberckmoes. “Wanneer er match is op de Great Old zit de tram nokvol met supporters die ook uit het centrum van Antwerpen naar Deurne afzakken. Gaan we al die Antwerp supporters binnenkort laten overstappen aan het vaak chaotische station Astrid?”

Deurne Zuid

Tenslotte heeft het Vervoersplan 2021 ook een grote impact op Deurne Zuid. Daar zal een nieuwe zogenaamde ‘keerlus’ worden gecreëerd, zodat de bestaande en onveilige keerlus ter hoogte van Eksterlaar niet meer hoeft te worden gebruikt. “Hiervoor moeten nieuwe sporen en haltes worden aangelegd op de Drakenhoflaan en de Boekenberglei, waardoor heel wat prachtige bomen zullen worden gerooid . Hier is heel wat protest tegen vanuit de buurt” weet Verberckmoes. “Het is duidelijk dat de stad zijn best heeft gedaan om in het nieuwe ontwerp van de sporen rekening te houden met de bezorgdheden uit de buurt. Toch vragen we ons af waarom De Lijn persé die nieuwe keerlus nodig heeft? Verschillende experts wijzen er op dat dit geen duurzame investering is omdat er op termijn sowieso meer ruimte zal vrijkomen. Wanneer de premetrohaltes onder de Turnhoutsebaan zullen openen, iets waar onze sp.a collega’s uit Borgerhout hard voor ijveren, zal de bestaande tram 24 namelijk worden ingekort tot aan de Stenenbrug en komt er dus meer ruimte vrij op de bestaande keerlus aan Silsburg.”

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

Leave a reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *