Select Page

Buurtbewoners en oppositiepartijen verenigen zich tegen de keerlus

Buurtbewoners en oppositiepartijen verenigen zich tegen de keerlus

Gisteravond verzamelde ruim twintig buurtbewoners van de buurt Vliegveld voor het Stadshuis. Zij ondersteunden de oppositiepartijen die kritische vragen stelden bij de voorbereidende werkzaamheden voor de nieuwe tramkeerlus die onlangs werden uitgevoerd op de Boekenberglei.

Het is actiegroep ‘Het juiste spoor’ die de kat de bel aanbond. Op Boekenberglei werden de wortels van de platanen deels doorgesneden om ze voor te bereiden op een verplanting. Voor de aanleg van de nieuwe keerlus is nog geen omgevingsvergunning aangevraagd. En toch startte de stad Antwerpen met voorbereidende werkzaamheden waarvoor geen vergunning moet worden aangevraagd. Dat vindt ‘Het juiste spoor’ een verkeerde beslissing. Want het is volgens de actiegroep het begin van de aanleg van een keerlus die duur en nutteloos is. Woordvoerster Charlotte Willemsen zei het kort en krachtig: “Alsof de zaak al beklonken is.” Binnen het stadshuis stelden oppositiepartijen PVDA, Groen en Vlaams Belang tijdens de gemeenteraadszitting kritische vragen aan de schepen van mobiliteit Koen Kennis (N-VA) bij deze ontwikkeling.

“Trek de tram door”

Raadslid Mie Branders (PVDA) begon met een grapje: “Daar is de keerlus weer. Misschien daarom dat het keerlus heet.” “Slechte plannen.” zei Branders: “Niemand zit erop te wachten. Toch start u met de werkzaamheden. Bovendien is er helemaal geen vervoersplan van de vervoersregio noch een omgevingsvergunning. U hebt eerder al gezegd dat de keerlus er kwam omwille van de verkeersveiligheid en omdat de straten toch moesten worden aangelegd. Een derde reden is dat het traject met 800 meter wordt ingekort.” Het raadslid herhaalde de eisen van de actievoerders buiten: “Een korter traject is minder reizigers. De verkeersveiligheid gaat de verkeerde kant uit door drukkere kruispunten. De markt verdwijnt. Een groot aantal parkeerplaatsen verdwijnt. Bomen verdwijnen. En het initieel prijskaartje van 6,5 miljoen euro brengt geen extra reiziger aan.” Branders besloot: “Trek de tram door.”

“Stom plan”

Gemeenteraadslid Ilse Van Dienderen (Groen) vond het eveneens een “stom plan”. Bovendien vond zij de start van de voorbereidende werkzaamheden “voorbarig, achteloos en respectloos”. Raadslid Van Dienderen: “Er is nog geen vergunning dus het democratisch proces is nog niet ten einde.” Zij suggereerde de schepen om beter te investeren in een tramlijn naar Borsbeek, het “nieuwe district van Antwerpen”. Een zelfde teneur klonk bij gemeenteraadslid Peggy Pooters (V.B.). Zij vertelde dat ze al jaren geleden had voorgesteld om te investeren in trams die in twee richtingen kunnen rijden. En zij stelde dat de plannen niet door de buurt worden gedragen. Pooters: “Zelfs de N-VA-stemmers zijn tegen.”

Verkorting is plots een verlenging

Mobiliteitsschepen Koen Kennis repliceerde dat de keerlus er komt omdat de oude lus aan het Eksterlaar gevaarlijk was. Hij weerlegde dat het zeker niet om een inkorting gaat, integendeel. Kennis: “Tram 4 draait momenteel op de Borsbeekbrug. Als de nieuwe lus er ligt, kan die tram tot Deurne rijden. Dat is dus een verlenging.” (NVDR: tram 4 reed tot november ‘ 22 tot op Silsburg. De lijn werd een half jaar geleden ingekort tot aan de Groenenhoek!). Over de voorbereidende werkzaamheden was hij kort: “In september ’22 is het besluit over de keerlus goedgekeurd in het college van burgemeester en schepenen. De bouwvergunning is aangevraagd. We voeren nu al voorbereidende werkzaamheden uit die niet vergunningsplichtig zijn. En gezien de beperkte omvang van deze ingreep hebben we er ook niet over gecommuniceerd.” De schepen gaf een sneer naar de oppositiepartijen: “Als het van jullie afhangt, gebeurt er niets als er wat weerstand is.” Waarop raadslid Branders de bal terugkaatste: “Wat weerstand? Er is helemaal geen draagvlak voor dit project.”

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

Leave a reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Het weer

Antwerp
10°
Partly Cloudy
06:2520:55 CEST
Feels like: 8°C
Wind: 16km/h S
Humidity: 56%
Pressure: 1002.71mbar
UV index: 0

(advertenties)