Select Page

Het vliegveld van Deurne is weer in gebruik

Het vliegveld van Deurne is weer in gebruik

Op het vliegveld van Deurne zijn belangrijke infrastructuurwerken afgerond. De startbaan werd gerenoveerd. De luchthaven was gesloten van 19 september tot 25 oktober. Op 26 oktober kon het vliegverkeer opnieuw plaatsvinden.

Tijdens de werkzaamheden werd de verharding van de startbaan gerenoveerd. De schade die de afgelopen decennia ontstond door slijtage en lokale verzakkingen werd hersteld. Daarnaast werd het hoogteverschil bij de overgang tussen de startbaan en de baanstrook (de zone rondom de startbaan) weggewerkt. Zo worden de risico’s op brokken indien een toestel de baan zou verlaten maximaal beperkt. De startbaan had al ruim 40 jaar geen structureel onderhoud meer gehad, de renovatie was dan ook nodig teneinde de luchthaven op een veilige manier te kunnen blijven uitbaten. De LOM Vlaanderen investeerde 9,5 miljoen euro voor deze werken.

Renovatie van bestaande infrastructuur

De startbaan meet 1510m op 45m. Om deze te renoveren was bijna 27.000 ton asfalt en 4.500 meter riolering noodzakelijk. Door de werken wordt de levensduur van de startbaan met 20 jaar verlengd. De werken betroffen louter de renovatie van de bestaande infrastructuur. De startbaan werd niet verlengd of verbreed, de draagkracht (PCN-waarde) bleef ongewijzigd en ook de categorie van de startbaan bleef dezelfde. Door de werken wordt de instandhouding van de bestaande infrastructuur gegarandeerd, er is geen functionele wijziging: de trafiek die mogelijk is op de luchthaven blijft identiek en de voorwaarden uit de milieuvergunning van 2008 blijven onverkort van toepassing.

Verloop van de werkzaamheden

Op 19 september begon de aannemer met het frezen van de asfaltverharding. Vervolgens gingen 25 kranen aan de slag om de bestaande riolering open te breken. De startbaan werd voorzien van minstens 1 tot plaatselijk 3 nieuwe onderlagen asfalt. Daarin werd de secundaire verlichting van de baanbekabeling ingeslepen. Op 11 oktober kon vervolgens de asfalttoplaag in één keer en zonder naden worden geplaatst. Daarna werden de lichtbakens geplaatst en werden 415 zuinige lampen in de startbaan ingebouwd. Tot slot werd via een testvlucht de vernieuwde startbaan ingevlogen, en werden de markeringen op de verharding aangebracht.

Veel aandacht voor duurzaamheid

De Luchthaven Antwerpen hecht veel belang aan duurzaamheid. Naast de renovatie van de start- en landingsbaan werd ook een nieuwe riolering en afwatering voorzien. Daardoor is het mogelijk om het hemelwater dat op de startbaan valt, te bufferen op het luchthaventerrein en (vertraagd) af te voeren richting het Boekenbergpark. Het hemelwater zal dus niet langer geloosd worden in de openbare riolering. Daarvoor werden de nodige afspraken gemaakt met Aquafin. De aanleg van het bufferbekken gebeurt in de komende maanden, maar heeft geen operationele impact op de luchthavenactiviteiten. Tot slot werd ook de elektriciteitsbekabeling vervangen, zodat de start- en landingsbaan voortaan gebruik kan maken van duurzame LED-verlichting.

(Foto: Sven Daneels)

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

Leave a reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *