Select Page

Ongenoegen over nieuwe keerlus zit erg hoog

Ongenoegen over nieuwe keerlus zit erg hoog

Gisteren presenteerde de stad Antwerpen de plannen voor de keerlus die ze wil aanleggen in Deurne-Zuid. Enkele honderden mensen kwamen naar stedelijke basisschool ‘Het land van Nu’ afgezakt. De sfeer was behoorlijk grimmig.

Lode Daelemans van de Boekenberglei verslikte zich gisterochtend in zijn koffie toen hij in zijn krant het artikel over de steun aan de NMBS las. Vooral de zinssnede ‘Terwijl elke burger moet besparen, wil de minister meer belastinggeld uitgeven’, een aanhaling van een N-VA kamerlid, vond hij toch wel erg kras. De man nam een fotootje van de quote en stuurde het naar Gazet van Deurne. “Vervang trein door tram en minister door schepen.” voegde hij er als onderschrift aan toe.  ’s Middags op het infomoment rond de nieuwe keerlus ging hij er iets uitgebreider op in. Daelemans: “De minister van mobiliteit vraagt extra geld om de spoorwegen performanter te maken. Dat wordt gehekeld door de N-VA. Maar als de schepen van mobiliteit miljoenen wil besteden aan een keerlus waarvan de noodzaak niet is aangetoond, dan zwijgt diezelfde partij in alle talen.”

Nul de botten inspraak

Eigenlijk vatte de ergernis van Lode Daelemans de sfeer van het infomoment samen. Er was veel onbegrip, zelfs boosheid over de geplande ingreep. Het was moeilijk om iemand te vinden die enthousiast was. Kristel Vereycken reageerde schamper op de procedure die zou zijn doorlopen: “Inspraakmoment? Nul de botten inspraak. In volle corona was er een zoomvergadering waar niemand kon reageren.” Dat werd beaamd door Julien Daes: “Er werd online info gegeven en we konden zelf niets zeggen. De OKRA (nvdr. seniorenvereniging) van de buurt is helemaal tegen. Deze beslissing krijgt een vertaling in het stemhokje.” Francine Rodyns ergerde zich dan weer blauw aan de uitleg over de bomen: “68 grote en gezonde bomen worden omgehakt en dan zullen ze er 159 nieuwe planten. Alsof twee jonge sprieten een oude boom kunnen vervangen.”

Vervanging van de afgeschafte buslijn

Ludo Fontaine stelde vast dat de tramlijnen worden ingekort terwijl het omgekeerde zou moeten gebeuren. Fontaine: “Probeer maar eens met het openbaar vervoer van Deurne-Zuid naar het nieuwe zwembad te gaan.” Hij eindigde met de vraag: “Wat is eigenlijk het opzet van dit infomoment? Mensen stoom laten afblazen en doen wat je zelf wil doen?” En Lucienne Van Deun voegde er aan toe: “Hallucinant. Een nieuwe keerlus van 7 miljoen euro en er ligt niet eens een vervoersplan op tafel.” Picha Peeters woont al heel haar leven in de buurt en stelde het uitgangspunt in vraag: “Laat ons eerlijk zijn, de oude keerlus is niet comfortabel, maar gevaarlijk is ze ook niet.” En Monique Peremans was verontwaardigd: “Ze stellen die keerlus hier voor als een aanbod van openbaar vervoer voor de buurt Drakenhof-Langbaanvelden. Je moet maar durven.”

Keerlus zonder tram

Ook Eric Van Breedam wierp een interessante vraag op: “Waarom wordt deze keerlus aangelegd?” Daar heeft Erik Heylen van TTB (TreinTramBus) een antwoord op: “Dit voorstel heeft een aantal jaren geleden in het verkiezingsprogramma van de N-VA gestaan. Welke analyse de partij toen heeft gemaakt is niet geweten. Misschien hadden enkele mensen geklaagd? En dan is het hele proces stiekem verlopen. TTB is nooit betrokken geweest.” Op de vraag voor welke tramlijnen de keerlus nu eigenlijk wordt aangelegd, temeer omdat er nog altijd geen vervoersplan is, doet Heylen een opvallende uitspraak: “Er bestaat momenteel de intentie om tram 4 te laten draaien op de Borsbeekse brug, waar nu tram 11 al draait. En dan zou tram 9 naar Silsburg rijden.” Maar dan zou de keerlus nog voor ze aangelegd is, niet meer worden gebruikt. Heylen: “Tja, daartegen zal de schepen wel iets anders bedenken?”

Foto boven: Heel veel volk op de info vergadering

Foto onder: “Vervang trein door tram en minister door schepen”

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *