Select Page

Deurne komt bekaaid uit het nieuwe tramnet

Deurne komt bekaaid uit het nieuwe tramnet

Er ligt een nieuw vervoersplan voor de tram in de Antwerpse regio op tafel. Wat onmiddellijk opvalt is dat tram 7 na fel protest terug wordt opgevist maar dat lijn 15 helemaal en lijn 4 gedeeltelijk worden geschrapt.

Wie het nieuwe voorstel al heeft bekeken, is Deurnenaar en lid van TTB (Trein, tram, bus) Erik Heylen. We vroegen hem om een beschouwing.

Erik Heylen: “Na het protest tegen het afschaffen van tramlijn 7 (Mortsel – Eilandje) zou de Antwerpse Vervoerregioraad (VVR), met stadsschepen Koen Kennis (N-VA) als voorzitter, deze tramlijn behouden, maar verdwijnt tramlijn 15 (Boechout – Mortsel – Centraal Station – Linkeroever). De VVR wil op de meeste tramverbindingen maar één enkele tramlijn over laten, wat de reiziger tot veel meer overstappen zou verplichten. Een aanlokkelijk model is dit niet om de modal shift in Antwerpen op 50/50 te realiseren. Om Antwerpen bereikbaar te houden wil men tegen 2030 nog slechts 50% autoverkeer overhouden en de overige 50% met alternatieven zoals trein, tram & bus, fiets of te voet zich laten verplaatsen.”

GvD Wat is het probleem bij het overstappen?

Erik Heylen: “Overstappen is in Antwerpen al lang een pijnpunt. De infrastructuur is niet overal voorhanden en er ontbreekt vooral goed beheer om dit mogelijk te maken. Anders gezegd komen de meeste overstappen op een toevallige basis tot stand. Die gedwongen overstappen worden gecreëerd door samenvoegen tot slechts één tramlijn, waarbij de keuze tot rechtstreekse verbindingen veel beperkter wordt door minder lijnen. Een tweede keuze die de VVR wil doordrijven is een hogere frequentie op de premetrolijnen, dit ten koste van minder lijnen en lagere frequenties op de overige bovengrondse tramlijnen.”

GvD. Wat verandert in dit nieuwe plan voor Deurne?

Erik Heylen: “Tramlijn 24 (=T13) valt terug op een kwartierdienst overdag. Voorlopig blijft tram 24 (= T13) nog tussen Havenhuis – Centraal Station en Deurne-Zuid rijden, maar eens de premetrostations Drink en Morckhoven aan de Zwitserse apotheek afgewerkt zijn, wordt aan een inkorting gedacht tot Stenenbrug. Ook tramlijn 4 (= T10) wordt fel ingekort en verliest naast een stuk in Hoboken ook het stuk Silsburg – Berchem Station. Verder bijt men zich vast in de aanleg van een nieuwe tramlus op de grens Borgerhout en Deurne-Zuid voor de St. Jozefkerk, die eigenlijk niemand wil. Met het eenvoudig op elkaar laten overgaan van de lijn 9 (= M9) en tramlijn 5 (= M5) maakt men die nieuwe tramlus gewoon overbodig en bekomt men toch een veel betere en doorlopende noord-zuid verbinding tussen Deurne-Noord en Deurne-Zuid. De huidige buslijn 19 zou daar als pasmunt verdwijnen. En tramlijn 8 blijft voorlopig beperkt Astrid, een schoolvoorbeeld waar overstap tot chaos leidt.”

GvD. Waarom opteert de VVR niet meer voor de koppeling van de lijnen 9 en 5? In het nieuwe voorstel dendert tram 9 naar Silsburg en wordt tram 5 naar de keerlus geleid. Bovendien zal maar de helft van de rijtuigen van lijn 5 naar de P&R Olympiade gaan. De andere helft draait terug op het Wim Saerensplein. Zou een eengemaakte lijn 9-5 ook niet beter zijn om bezoekers voor het nieuwe zwembad Oase Groot Schijn op de tram te krijgen?

Erik Heylen: “Men doet moeite om die nieuwe lus te rechtvaardigen. De overlap M5 en M9 in Deurne-Zuid geeft alleen maar beperkingen en leidt tot overstap. De logische doorkoppeling geeft zelfs een besparing aan voertuigen/chauffeurs en verhoogt aanzienlijk een mogelijkheid tot rechtstreekse bestemming. Nog eens, eigenlijk was die keerlus niet nodig.”

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *