Select Page

Een alternatief plan voor de keerlus

Een alternatief plan voor de keerlus

De PVDA afdelingen van Deurne en Borgerhout organiseerde een infomoment over de keerlus Drakenhoflaan-Boekenberglei-Cruyslei. En stelden een alternatief plan voor.

Districtsraadslid Manal Toumi (Deurne) en districtsschepen Ben Van Duppen (Borgerhout) verwelkomden een honderdtal buurtbezoekers. Enkele sprekers kwamen hun mening over de plannen zeggen. Charlotte Willemsen van werkgroep Het Juiste Spoor beet de spits af: “We krijgen geen beter openbaar vervoer maar wel een hoop vervelende neveneffecten.” Dan somde zij de argumenten tegen de nieuwe keerlus op: “Het is een gigantische investering voor een inkorting van een tramlijn. De verkeersveiligheid gaat er op achteruit. De markt dreigt te verdwijnen en een aantal grote bomen sneuvelen.” Zij wees erop dat de buurt niet betrokken is en dat een ‘zoomsessie’ van een uurtje daar niets aan verandert. Ze besloot: “Het is een verspilling van geld.”

De tweede spreker was marktkramer John Michielsen: “De markt is een sociaal gebeuren en de markt hier draait goed. Maar het stadsbestuur wil van de Drakenhoflaan-Gitschotellei een hoofdtoegangsweg naar het centrum maken en dus moet de markt weg. Ondertussen zijn er verschillende nieuwe locaties de revue gepasseerd. Maar als je een markt enkele kilometers verzet, haakt een deel van de bezoekers af.” De derde spreker was zelfstandig ondernemer Ann Rosiers: “Voor de handelaars is het wegvallen van een groot aantal parkeerplaatsen een kleine ramp. Ook het ontbreken van een laad- en loszone vlakbij de winkels is een groot probleem.” Zij klaagde eveneens het gebrek aan info aan. En wees erop dat in de buurt nog heel wat bedrijvigheid was van zelfstandige ondernemers.

Tenslotte deed Vlaams parlementslid Jos D’Haese het PVDA voorstel ‘Slimmer naar Antwerpen’ uit de doeken: “Laat tram 4 naar Silsburg rijden en tram 9 naar het Wim Saerensplein. Dan heb je ineens de Noord-Zuidverbinding van Deurne gerealiseerd. De zes miljoen euro kan dan zinvol worden geïnvesteerd in nuttige projecten zoals het openen van premetrostation Drink en het trilvrij maken van de Cruyslei. En kan je eventueel nog investeren in nieuw materiaal van De Lijn om de trams en de bussen die met duct tape aan elkaar hangen te vervangen.” Het parlementslid riep ook op om de petitie van Het Juiste Spoor te ondertekenen.

change.org/zomereiken-deurne      

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

1 Comment

  1. Ronald

    SP.A Borsbeek is ook gekant tegen een keerlus aan de Boekenberglei en zou liever willen dat de tram wordt doorgetrokken tot aan de Carrefour in Borsbeek. Op die manier worden dan de overbodige lege bushokjes op de Drakenhoflaan ook weer terug zinvol. Helaas stellen we vast dat de Lijn steeds meer een keizerrijk in het koninkrijk is geworden en zich van niemand nog iets aantrekt en zich bovendien zo weinig mogelijk rekenschap wenst te geven van hun blunders. Gemeenten en steden hebben al lang niets meer aan hen te zeggen.

    Reply

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *