Select Page

Digitaal infomoment van de stad over de nieuwe keerlus

Digitaal infomoment van de stad over de nieuwe keerlus

Vorige week dinsdag was er een digitaal infomoment voor de buurtbewoners over de heraanleg van de Boekenberglei en Gitschotellei bijgewoond door een kleine 300 geïnteresseerden. De stad, het district Deurne, en de Lijn deden samen het voorontwerp uit de doeken met het doel dit nog deze legislatuur te realiseren met een geplande start volgend voorjaar. Erik De Zeeuw was een van de deelnemers. Hij brengt hier verslag uit.

Koen Kennis (N-VA), stadsschepen van ruimtelijke ordening, begon met een inleiding die de nood voor de heraanleg aangaf zoals de onveilige keerlus en het feit dat deze zone de missing link is in het districtenfietspad waarbij de infrastructuur dringend tot op de huidige standaard gebracht dient te worden.

De trams

In deze heraanleg hangt veel van het nieuwe net van de tram af en daarom begon De Lijn met dit toe te lichten. De plannen zijn een aantal keer gewijzigd maar nu lijkt er gekozen te zijn om :

  • lijn 9 te laten doorrijden tot aan Ruggeveld waar ze even zou wachten en verder rijden als een andere lijn
  • lijn 4 te beperken tot Boekenberg, keren aan de st Jozef kerk en terug in de Cruyslei richting centrum
  • de trams zullen vanuit de Gitschotellei niet meer de Cruyslei indraaien, maar doorrijden tot aan de boekenberglei. De halte in de Cruyslei  wordt verplaatst naar de Sint Jozefkerk. Er zijn geen plannen om de ongebruikte sporen op te breken.

Het kruispunt Drakenhoflaan – Boekenberglei krijgt een grote make-over. Zo verdwijnen de lichten , worden er veel eilandjes aangelegd zodat er korte oversteken zijn en wordt er veel onthard.

Bomen en Parkeren

Met bredere fietspaden en extra trambeddingen was het ook uitkijken naar de impact op de bomen- en parkeerbalans. Wat in de lucht hing : het aantal parkeerplaatsen gaat gevoelig naar beneden , vooral in de zones 1 en 2 (Gitschotellei en Boekenberglei tot aan de Cruyslei). In de andere zones is er beperkte afname of zelfs een toename. De totale balans bedraagt netto 73 plaatsen minder , ongeveer een kwart van het huidige aantal.

Het ontwerpteam heeft duidelijk veel aandacht besteed aan de bezorgdheden van de buurt i.v.m. met aanwezige groen en ging uitgebreid in op de bomenbalans in totaal en de inspanningen die ze plannen om de huidige bomen zoveel mogelijk te behouden en hun toestand te verbeteren. Enkele oudere bomen zouden niet kunnen behouden blijven, vooral in de Gitschotellei verdwijnen aan een kant alle bomen. Netto zouden er wel een 100-tal bomen bijkomen.

Vragen

Dit project riep en roept door zijn omvang en impact uiteraard veel vragen op. Er kon niet op alle vragen worden ingegaan (daarvoor is het wachten op het verslag) maar enkele werden toch toegelicht.

  • De snelheidsbeperking op Boekenberglei – Gitschotellei gaat 50km bedragen omdat deze bestempeld worden als voorrangsweg.
  • De Lijn ging in op de vraag waarom lijn 4 niet op Silsburg kan keren. Dit heeft budgetaire gronden : keren op Silsburg betekent een langere lijn, een langere lijn betekent meer trams, en daarvoor is er volgens De Lijn geen budget. Dus moet er korter gekeerd worden.
  • In de presentatie werd niet op de markt ingegaan, maar schepen Kennis gaf gedecideerd antwoord op een vraag hierover dat een doorgangsweg geen plaats is om een markt op te houden. Ze zou dus verdwijnen op haar huidige locatie, een nieuwe bestemming werd nog niet gegeven, maar er was vertrouwen dat deze gevonden kan worden.
  • Diezelfde schepen ging ook in op het een vraag over het budget en trok van leer in het benadrukken dat de 6.5 miljoen niet enkel voor de keerlus gebruikt wordt, zoals sommigen beweren, maar dat dit het bedrag is voor de volledige heraanleg.

Erik De Zeeuw

Het infomoment (zonder vragenronde) kan u hier terug bekijken: https://www.antwerpenmorgen.be/nl/projecten/boekenberglei-heraanleg/doe-mee/boekenberglei-heraanleg-startvoorontwerp-infosessiefeb-2021

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

3 Comments

  1. Charlotte willemsen

    Dank voor dit verslag.

    Jammer dat niet iedereen op de Gitschotellei/Drakenhoflaan een uitnodiging ontving voor dit moment.

    Wat de kostprijs betreft, de Stad Antwerpen zou de 6 miljoen euro voor de nieuwe keerlus prefinancieren aan De Lijn. Daarnaast zou nog minstens 6 miljoen euro worden geïnvesteerd voor de heraanleg van de betrokken straten:
    – aandeel Aquafin: geraamd op 1,5 miljoen euro;
    – aandeel wegenwerken: geraamd op 4 miljoen euro;
    – aandeel Groendienst (in afwachting van nieuwe rapporten en bijkomende kosten voor Drakenhoflaan en Gitschotellei): 500.000 euro voor de Boekenberglei alleen.
    (bedragen zoals meegedeeld door Vincent Stubbe, dienst Publieke ruimte van de Stad, op de Districtraadscommissie van Borgerhout op 18 januari 2021, te herbekijken via: https://districten-antwerpen.streamovations.be/sessions/reference/districtraadscommissie-borgerhout-18-januari-2021, toelichting kostprijs vanaf minuut 33:50).

    Reply
    • Erik de Zeeuw

      Dank voor de aanvulling ,

      Ik heb de beelden bekeken. Vincent Strubbe zegt “6 miljoen voor de Lijn” , niet “6 miljoen voor de keerlus”
      De keerlus is daar deel van , maar die 6 miljoen omvat allicht ook :
      – het vernieuwen van de sporen en het aanleggen van integrale perrons thv de huidige keerlus
      – het omleggen van de tram weg uit de Cruyslei langs het nieuwe traject gitschotel-boekenberglei , veel meer in eigen bedding wat men apart kan zien van de keerlus.
      – het aanleggen van een nieuw integraal perron aan de kerk, iets wat in de cruyslei allicht niet mogelijk is bij behoud van de 2 sporen daar

      het gedeelte keerlus is dan enkel de extra sporen van de kerk tot aan de cruyslei en de extra bocht aan het kruispunt gitschotel , cruyslei

      De vraag is dan eerder, is het de moeite om tram om te leggen: meer in eigen bedding, met integrale perrons langs het nieuwe traject?

      Reply
  2. Erik de Zeeuw

    Dank voor de aanvulling ,

    Ik heb de beelden bekeken. Vincent Strubbe zegt “6 miljoen voor de Lijn” , niet “6 miljoen voor de keerlus”
    De keerlus is daar deel van , maar die 6 miljoen omvat allicht ook :
    – het vernieuwen van de sporen en het aanleggen van integrale perrons thv de huidige keerlus
    – het omleggen van de tram weg uit de Cruyslei langs het nieuwe traject gitschotel-boekenberglei , veel meer in eigen bedding wat men apart kan zien van de keerlus.
    – het aanleggen van een nieuw integraal perron aan de kerk, iets wat in de cruyslei allicht niet mogelijk is bij behoud van de 2 sporen daar

    het gedeelte keerlus is dan enkel de extra sporen van de kerk tot aan de cruyslei en de extra bocht aan het kruispunt gitschotel , cruyslei

    De vraag is dan eerder, is het de moeite om tram om te leggen: meer in eigen bedding, met integrale perrons langs het nieuwe traject?

    Reply

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *