Select Page

De niet-gestelde vraag van 6,5 miljoen euro

De niet-gestelde vraag van 6,5 miljoen euro

Gisteravond was er een districtsraadscommissie over de tramkeerlus aan de Sint Jozefkerk die de stad Antwerpen wil aanleggen. Dan zou de bestaande keerlus op het Eksterlaar kunnen worden verwijderd.

De Boekenberglei is de ontbrekende schakel in de districtenroute voor fietsen die alle districten zou verbinden. Daarom zou deze straat opnieuw worden aangelegd waarbij de tramkeerlus aan het Eksterlaar zou worden opgeheven. Enkele jaren geleden kwam de stad Antwerpen met het voorstel om een nieuwe keerlus aan te leggen die van de Gitschotellei over de Drakenhoflaan langs de Boekenberglei terug naar de Cruyslei zou leiden. Daar kwam enorm veel protest tegen en werkgroep ‘Het juiste spoor’ zag het levenslicht. Gisteren kwamen Stefan Van den Abeele, vervoersregiomanager van De Lijn, en Vincent Stubbe van de dienst stadsontwikkeling het huidige voorontwerp toelichten voor de districtsraadsleden van Deurne.

Van den Abeele startte met de vaststelling dat het voorstel van vervoersplan was bijgewerkt. Concreet zou in de toekomst de nieuwe tramlijn T10 vanuit het centrum komen en draaien aan de Sint Jozefskerk. Een tweede tram M9 zou onderdeel worden van de districtenlijn en dus verder rijden naar Deurne Noord. Aan het nieuwe zwembad zou hij een tien minuutjes wachten om dan als tram M2 verder te bollen. Stubbe legde uit hoe de vernieuwde Boekenberglei eruit zou zien. Twee tramperrons aan de kerk met wel een ruimte voor een ceremoniewagen en een tramspoor naast de eiken tot aan de Cruyslei. Op het tweede gedeelte van de Boekenberglei zouden de platanen worden verplant om een breder middenstuk te krijgen. Bus 19 zou uit Deurne Zuid verdwijnen. De markt op de Gitschotellei zou blijven.

Vragen van de districtsraadsleden

Dan mochten de districtsleden vragen stellen. Er was een vraag over de parkeerbalans waarop Stubbe antwoordde dat die van 330 naar 259 plaatsen zou gaan. Maar tussen Drakenhoflaan en Cruyslei zou het aantal plaatsen van 149 worden gereduceerd tot 44. Wat raadslid Giuliana Chirinos (Groen) deed opmerken dat precies daar de kerk en feestzaal Drakenhof zich bevinden. Ook de bomen waren onderwerp van vragen. Volgens Stubbe zouden er heel veel bomen bijkomen. Maar hij gaf wel toe dat er 34 bestaande bomen zouden worden gehakt. De eeuwenoude eiken zouden blijven, al staan er drie bomen in de weg. Daarvan zei Stubbe dat “er verder onderzoek zou worden gevoerd”.

Tenslotte bleken een aantal doorgangen worden afgesneden. Auto’s zouden van de Boekenberglei niet meer naar de Muggenberglei en Waterbaan en omgekeerd kunnen rijden. Wat bij verschillende raadsleden de vraag liet rijzen of er dan geen verkeersoverlast op de Boekenberglei zou optreden.

Een vraag die niet werd gesteld was die over de nabije toekomst van het vervoersplan. Deurnenaar Erik Heylen is ook lid van TreinTramBus (TTB) en hij volgt de evolutie van het openbaar vervoer op de voet. Voor hem is die keerlus weggegooid geld. Heylen reageerde deze ochtend: “In 2023 wil de stad enkele slapende premetrostations onder de Herentalse- en Turnhoutsebaan activeren. Tramlijn 24 wordt dan ingekort tot de Stenebrug en dus valt Silsburg zonder openbaar vervoer. Dan zal tramlijn T10 tot Silsburg rijden. De hele constructie is momenteel op 6,5 miljoen euro geraamd. Dan kan je beter nog even met de oude keerlus verder.”

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *