Select Page

Geplande aanleg Herentalsebaan botst op veel onbegrip

Geplande aanleg Herentalsebaan botst op veel onbegrip

In 2018 werd de Herentalsebaan tussen ’t Mestputteke en ziekenhuis AZ Monica opnieuw aangelegd. Het deel van de straat tussen het ziekenhuis en de keerlus aan supermarkt Albert zou onmiddellijk volgen. Die plannen liepen helaas vertraging op. Maar nu komt er schot in de zaak, de schop zou op het einde van dit jaar in de grond gaan. Iedereen blij? Niet echt.

Een eerste probleem dat zich aandient is dat De Lijn de tram tijdens de werkzaamheden wil laten rijden. “Tot onze grote verbazing laat De Lijn weten dat zij de tramlijn tijdens de werken in bedrijf wil houden. De Lijn wil de tram alternerend over één spoor laten rijden tot Silsburg”, vertelt districtsburgemeester Tjerk Sekeris (N-VA). Hij gaat verder: “Daardoor zal de uitvoeringstermijn van de werken van ruwweg 8 maanden naar 18 maanden gaan omdat de werkzaamheden in fases zullen moeten worden uitgevoerd. Daarnaast is er ook een grotere kost aan verbonden omdat zowel de stad Antwerpen als Water-Link de werken eveneens gefaseerd in elk segment moet uitvoeren en moet onder meer signalisatie veel langer blijven staan. Uiteindelijk zijn de bewoners en handelaars de dupe.” Het districtsbestuur heeft een collegiale brief gestuurd naar De Lijn in de hoop dat de vervoersmaatschappij het gesprek aangaat met de buurt, handelaars en het district om de situatie te herbekijken.

Geen fietspad

Ook de fietsersbond Deurne is niet tevreden met het plan dat op tafel ligt. De organisatie was al niet gelukkig met de aanleg van het vorige deel omdat fietsers naar eigen zeggen “opgejaagd door trams en auto’s, moeten slalommen over de tramsporen en vervaarlijk dicht langs de geparkeerde wagens rijden.” Woordvoerder Wouter Berteloot: “Het wegprofiel wordt herhaald. De fietspaden achter de tramhaltes, nochtans een zogenaamde ‘best practice’, verdwijnen. In dit oostelijke deel van de Herentalsebaan wordt nog sneller gereden dan in het winkelstraatgedeelte. Zonder maatregelen om het autoverkeer drastisch te beperken, wordt deze heraanleg nog een grotere ramp voor de fietsers.”

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

Leave a reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Het weer

Antwerp
Partly Cloudy
06:3720:45 CEST
Feels like: 4°C
Wind: 21km/h NW
Humidity: 69%
Pressure: 1016.26mbar
UV index: 0

(advertenties)