Select Page

De luchthaven van Deurne krijgt nog meer overheidsgeld dan gedacht

De luchthaven van Deurne krijgt nog meer overheidsgeld dan gedacht

“De regionale luchthavens kosten miljoenen meer dan vermoed.” Dat zeggen wij niet, dat schrijft De Standaard vandaag op haar voorpagina.

Dat de luchthaven van Deurne overheidssteun krijgt, is geen publiek geheim. Maar nu blijkt dat het toegeschoven bedrag hoger ligt dan tot nu toe bekend was. Want in de cijfers die door de Vlaamse overheid werden bekend gemaakt, ontbrak de kosten van de luchtverkeersleiding. Omdat die factuur rechtsreeks door de federale overheid aan de luchtverkeersleider Skeyes wordt uitbetaald. Bovendien telt Vlaanderen de kosten gemaakt als luchthavenontwikkelingsmaatschappij, zeg maar als ‘huisbaas’, niet mee op in het totaalplaatje. Dat zijn bijvoorbeeld de uitgaven van de tunnel van de R11 en de recente werkzaamheden aan de startbaan.

Burgerplatform Vliegerplein rekende uit dat er voor elke euro omzet drie euro overheidssteun is. Piet De Roeck, woordvoerder van Vliegerplein, liet in de krant dan ook optekenen dat deze extra overheidssteun bovenop de negatieve MKBA (Maatschappelijke Kosten Baten Analyse) van de Vlaamse luchthavens,  die de Vlaamse overheid vorig jaar liet maken, komt. Het is voor hem dan ook een uitgemaakte zaak dat Deurne geen rendabele luchthaven kan worden. Luchthaven Antwerpen telde vorig jaar 239500 passagiers. Om rendabel te zijn, moet dat aantal naar ruim een miljoen reizigers worden gebracht. Een vervijfvoudiging dus, van passagiers en van vluchten.

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

Leave a reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *