Select Page

Paaltjes zijn een gevaar voor fietsers

Paaltjes zijn een gevaar voor fietsers

“Paaltjes worden op fietspaden vaak gebruikt om gemotoriseerd verkeer te weren, maar zijn een belangrijke oorzaak van eenzijdige fietsongevallen. In het donker, bij slechte weersomstandigheden of ook bij het fietsen in groep zijn ze vaak niet goed zichtbaar. Om het aantal fietsongevallen te verminderen en het fietscomfort te vergroten vraagt de Fietsersbond aan de stad Antwerpen om onnodig en gevaarlijk geplaatste paaltjes aan te pakken.”

Aan het woord is Wouter Berteloot, voorzitter van de Deurnese afdeling van de Fietsersbond. De organisatie heeft opgemerkt dat bij recente projecten de stad Antwerpen lustig met paaltjes blijft strooien. Daarom vraagt de Fietsersbond dat Antwerpen een plan van aanpak opmaakt om het aantal paaltjes te minderen. Berteloot gaat verder: “We hebben in Deurne alle paaltjes op fietspaden in kaart gebracht. Daaruit bleek dat maar liefst 182 paaltjes in aanmerking komen voor verwijdering.”

Berteloot besluit: “Als er toch paaltjes nodig zijn, moeten ze worden uitgevoerd zodat er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Zeker geen donkere houten of metalen paaltjes maar wel in plastic of rubber. De locatie van de paaltjes moet passen binnen het verwachtingspatroon van de fietser en met voldoende ruimte ernaast of ertussen. Zij moeten zowel overdag als in het donker goed zichtbaar zijn door reflecterende strips en door voldoende contrast met de achtergrond. En ze moeten goed herkenbaar zijn door verlichting en inleidende markeringen zoals belijning en ribbels.”

Advertisement

De kaart met alle paaltjes op fietspaden in Deurne: https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1iwCkTyjvep1bUgWS3Radu4VtutHMUBvE&usp=sharing

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *