Select Page

Zeven redenen om geen keerlus aan te leggen

Zeven redenen om geen keerlus aan te leggen

Actiegroep Het juiste Spoor is een afficheactie begonnen. De actiegroep keert zich tegen de aanleg van een nieuwe tramkeerlus in de Drakenhoflaan-Boekenberglei-Cruyslei.

Charlotte Willemsen van de actiegroep geeft meer uitleg: “Het is ondertussen duidelijk dat de stad Antwerpen, district Deurne en De Lijn doorgaan met de aanleg van de nieuwe tramkeerlus. Toch blijven wij ijveren voor een alternatief, want in onze ogen is het nog steeds een absurd project zonder enige meerwaarde voor onze buurt of het openbaar vervoer. Er staat veel op het spel.” De werkgroep heeft een lijstje gemaakt van de knelpunten in dit dossier.

  • De verkeersveiligheid: er zullen nieuwe verkeersstromen ontstaan, de verkeerslichten aan de Drakenhoflaan-Boekenberglei gaan weg en auto’s en trams zullen rijden aan 50 km/u .
  • De wekelijkse markt: de goed draaiende markt moet verdwijnen
  • De middenstand: de handelszaken verliezen de verhoogde passage van de markt. Verder verdwijnen er ook laad- en losruimtes en parkeerplaatsen.
  • De parkeerplaatsen: Het totaal aantal parkeerplaatsen wordt gereduceerd van 330 tot 259. Door het dubbelparkeerperron verliezen Drakenhoflaan en Boekenberglei (tot aan de Cruyslei) aan de Sint Jozefkerk en zaal Drakenhof 105 van de 149 parkeerplaatsen.
  • De Cruyslei: de straat wordt niet opnieuw aangelegd. Doorgaand verkeer in de richting Te Boelaarpark blijft zonder maatregelen om de zone 30 te respecteren. De actiegroep trekt de belofte van De Lijn om trams in eenrichting te laten rijden in twijfel omdat de maatschappij onlangs de sporen in beide richting heeft vernieuwd.
  • De bomen: de stad beloofde de zomereiken op de Boekenberglei te behouden maar heeft nog geen uitsluitsel gegeven hoe ze de ‘toekomstboom’ aan de Cruyslei en de eik tegenover het Flor Van Reethpad zal vrijwaren. Op de Gitschotellei, Drakenhoflaan en Boekenberglei zullen veel bomen sneuvelen. De nieuwe aanplant is volgens de actiegroep geen waardige vervanger voor het bestaande groen. “Om het werk van 1 grote boom over te nemen zijn tientallen kleine boompjes nodig” zegt Willemsen.
  • De centen: De actiegroep is blij dat de buurt wordt opgewaardeerd maar begrijpt niet dat een keerlus die miljoenen euro’s zal kosten en enkel tramlijn 4 zal inkorten, wordt aangelegd. “Geldverspilling” vindt het Juiste Spoor. Volgens de actiegroep zijn er voldoende keerlussen, onder andere die op Silsburg. “Waarom niet investeren in tweerichtingstrams” vragen de actievoerders zich af. En wat de actiegroep ook niet begrijpt is dat er zwaar wordt geïnvesteerd in nieuw spoor net nu het hele Antwerpse vervoersplan in de koelkast is gezet.

Willemsen doet ook nog een oproep: “We deden een beroep op een onafhankelijk bomenexpert. Zijn rapport is integraal terug te vinden op onze website. We gaan ook te rade bij een advocaat. Om deze kosten te dekken starten we een geldinzameling. Wie wil kan een bijdrage over maken aan Het Juiste Spoor op rekeningnummer BE68 3771 2854 4134.”

Meer info en bomenrapport: www.hetjuistespoor.be

Contact: info@juistespoor.be

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

Leave a reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *