Hoe is het gesteld met de zone 30 in Deurne?
De stad Antwerpen heeft tijdens vorige legislatuur in grote delen van Deurne de zone 30 ingevoerd. Want een lagere, veilige rijsnelheid in woonstraten moet een aangenaam woonklimaat garanderen en het aantal verkeersongevallen terugdringen.
Districtsraadslid Mathijs Post (Groen) vroeg aan districtsburgemeester en verantwoordelijke voor mobiliteit Tjerk Sekeris (N-VA) naar een stand van zaken over de zone 30. Raadslid Post: “Welke afspraken heeft de stad reeds gemaakt met het district en welke budgetten zijn er vrijgemaakt? Welke stappen zet het district? Wordt de snelheid gerespecteerd?” Die laatste vraagt werd ondersteund door districtsraadslid Guy Dirckx. (V.B.) In zijn antwoord onderstreepte de districtsburgemeester het belang van structurele maatregelen om de zone 30 af te dwingen. Sommige rechters eisen dat de straten hiervoor worden ingericht alvorens de politie kan handhaven. Dat betekent dat in straten waar er geen flankerende maatregelen kunnen worden ingevoerd er een zekere vorm van wetteloosheid heerst. Gelukkig houden de meeste chauffeurs zicht aan de opgelegde snelheid.
Tjerk Sekeris merkte ook op dat de stad budgetten voorziet voor ‘Quick responces’ vanuit de Stedelijke Staten Generaal voor Verkeersveiligheid en het district zelf middelen voorziet voor het uitvoeren van ‘Verkeersbegeleidende Maatregelen’. Sekeris: “De inrichting van een wijk tot een zone 30 is budgettair erg zwaar. De middelen vanuit de stad daarentegen blijven onvoldoende.” De snelheidsmetingen van het district via de digitale informatieborden hebben eerder een educatieve functie. Het is een methode om automobilisten te sensibiliseren. Bij problemen doet de politie opnieuw metingen. In een aantal straten zijn metingen gebeurd, de politie heeft een top tien van straten waar de snelheid wordt overschreden.
Sekeris overliep dan deze straten: “In de Alfons Schneiderlaan en de Hooftvunderlei zijn snelheidsremmende niet prioritair. Voor de Manebruggestraat is het wachten op een antwoord vanuit Borsbeek. Voor de Gallifortlei zijn de plannen al getekend en in de Eugene Fahilaan worden kruispunten verhoogd en komt er fietspad. Voor de Unitaslaan zijn er nog geen concrete plannen, voor het Eksterlaar daarentegen wel. Die worden uitgevoerd in 2020.”
Een voorstel van raadslid Mathijs Post op de districtsraad om aan de stad meer financiële middelen te vragen voor handhaving van de zone 30 werd verworpen omwille van formele redenen. Post: “Het is jammer voor de leefbaarheid van Deurne dat hierdoor geen gesprek over de inhoud heeft kunnen plaatsvinden.”
In de Manebruggestraat is het zelfs nog niet duidelijk dat er een zone 30 is.
Rijdt er maar eens in via de Herentalsebaan, daar staat een bord “einde zone 30”…
Dit werd al een paar keer gemeld via de facebooksite van District Deurne.