Select Page

“Dames en Heren: Cultuur!” – Waar is dat feestje?

“Dames en Heren: Cultuur!” – Waar is dat feestje?

Met de hoge kosten aan energie en de huidige inflatie bespaart de Stad en dan valt zoals verwacht ook cultuur zeer snel onder de slachtoffers. Op Vlaams niveau werd eveneens al eerder sterk gehakt in cultuur maar werd dat gelukkig na een tijd deels terug gedraaid. Uiteraard moet overal wel wat bespaard worden, maar nog te veel wordt een uitgave bij cultuur gezien als een kost en niet als een investering in mensen. Er staat een grote winst (zowel maatschappelijk als financieel) tegenover die wel meer vergeten wordt. Wat het effect in Deurne gaat zijn is nog af te wachten. Maar het wordt gelukkig goed opgevolgd, hopelijk binnenkort meer nieuws hierover.

Het onderwerp waar ik het eigenlijk over wou hebben in deze column is communicatie. Want ik hoor helaas meer en meer mensen die niet altijd op de hoogte zijn van de culturele activiteiten in Deurne. Er is helaas een einde gekomen aan de seizoensbrochure. En meer dan ooit gaat de communicatie digitaal, maar raakt het wat verloren in het kluwen van websites en sociale media. Of veel mensen vinden de weg niet. Want de brochure werd in je bus gedropt zodat je die tegen kwam als je de post verzamelde thuis. Voor digitale info moet je echter zelf actief op zoek gaan. En voor praktische zaken is dat misschien wel een meerwaarde, maar voor reclame van activiteiten of culturele werkingen is dat al een pak minder evident. District Deurne probeert met een digitale nieuwsbrief de digitale informatie toch al tot bij u te krijgen. Je kan hier terecht als je de nieuwsbrief wil ontvangen:

https://eloket.antwerpen.be/nl/aanvraag/digitale-nieuwsbrief-deurne?anonymous=true

De vraag is natuurlijk of dat voldoende is. En hoe je daar als kunstenaar of vereniging ook je weg in kan vinden. Hoe maak je anno 2022 nog reclame voor een theatervoorstelling of een expositie? Er zijn oplossingen zoals de ontmoetingsmomenten van de cultuurraad, brede activiteiten als Deurne Wintert of samenwerkingen tussen district en verenigingen bij cultuur op locatie. Maar misschien mag het nog wel meer zijn dan dat. Het zou immers zo’n zonde zijn als je een mooie activiteit hebt waar mensen niet geraken omdat ze niet op de hoogte zijn.

Via Instagram zet ik opnieuw elke week iets of iemand uit cultureel Deurne in de kijker. Ken je mensen, verenigingen of leuke locaties die in dit rijtje zouden passen, laat het dan zeker weten. In september waren dat alvast Dansstudio Arabesque, actrice Annie Geeraerts, het vernieuwde cultuurcentrum De Klap en fotografe Kim Van der Vorst.

In de volgende column meer nieuws over onze ontmoetingsmomenten en de Cultuurprijs van Deurne.

Culturele groeten,

Stijn van de Cultuurraad

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

Leave a reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *