Luchthaven vraagt bijstelling omgevingsvergunning voor kustwachtvliegtuig
Aan de luchthaven van Deurne hangen gele borden voor een ‘openbaar onderzoek over het verzoek tot bijstelling van bijzondere milieuvoorwaarden’ uit.
De uitbater van de luchthaven vraagt een bijstelling van de omgevingsvergunning. Concreet gaat het over een minimaal 150 bijkomende landingen en opstijgingen per jaar met loodhoudende brandstoffen om de permanentie van een kustwachtvliegtuig mogelijk te maken. Dit vliegtuig behoort tot het Koninklijk Belgisch instituut voor Natuurwetenschappen (KBIN) en voert observatievluchten boven zee uit. Algemeen directeur Michel Van Camp legt uit wat dat behelst: “Milieutoezicht, monitoring van kritieke infrastructuur zoals windparken, kabels en pijpleidingen, toezicht op maritieme veiligheid en beveiliging – denk maar aan de Russische aanwezigheid- en luchtsteun bij rampenbestrijding op zee”.
Voor deze opdracht beschikt de kustwacht over een tweemotorig verkenningsvliegtuig van het type ‘Britten Norman Islander’. Het toestel is uitgerust met verschillende sensoren en instrumenten. Maar het vliegtuig gebruikt AVGAS 100LL, een brandstof die lood bevat. En daar knelt het schoentje. De bewegingen van vliegtuigen die AVGAS 100LL gebruiken zijn op de luchthavens gelimiteerd. Deurne heeft toelating voor 1000 vliegtuigbewegingen. In 2024 hadden de luchthavenautoriteiten hiervan 150 toegekend aan KBIN. Maar recent is Antwerp Airport hierop teruggekomen. Het instituut voor Natuurwetenschappen vermoedt dat er grote druk was uit commerciële hoek. Daarom trok KBIN bij Jo Brouns (CD&V), Vlaams minister van omgeving, aan de alarmbel.
Een bijkomend element is dat KBIN een contract heeft met Styl Aviation, gevestigd op het vliegveld van Deurne, voor het onderhoud en stalling van het kustwachtvliegtuig tot 1 mei 2026. Bovendien limiteert ook de luchthaven van Oostende vluchten met AVGAS 100LL. Blijkbaar is er gezocht naar een oplossing en is die gevonden in de aanvraag van minimaal 150 extra bewegingen met loodhoudende brandstof in Deurne. We hadden graag meer uitleg gekregen van Antwerp Airport. Bijvoorbeeld waarom KBIN na 19 jaar op zoek moest voor een nieuwe standplaats van haar vliegtuig en daarbij in Deurne uitkwam. De persverantwoordelijke is echter afwezig en tot nu toe nam niemand anders onze vragen op.
Foto boven: het vliegtuig van de kustwacht
Foto onder: het gele bord van het openbare onderzoek



Recente reacties