Select Page

Groene Pluim voor burgerplatform Vliegerplein

Groene Pluim voor burgerplatform Vliegerplein

Zondagmiddag kwamen een aantal leden van de lokale afdeling van Groen bijeen in het Fort van Borsbeek. Daar werd de Groene Pluim uitgereikt. Groen reikt deze erkenning uit aan mensen of groeperingen die zich maatschappelijk en ecologisch verdienstelijk hebben gemaakt. En dit jaar viel de eer te beurt aan Vliegerplein, een burgerplatform dat pleit voor een alternatieve invulling van de luchthaven van Deurne.

Afdelingsvoorzitter Peter Van de Poel sprak de laudatio uit: “We moeten bijna 100 jaar teruggaan. De wijk Groenenhoek wordt gebouwd om de woningnood te lenigen die na de 1ste Wereldoorlog is ontstaan. Niet toevallig dragen de straten daar de namen van de frontgemeenten. Ongeveer in diezelfde tijd wordt enkele honderden meter verder van de Groenenhoek aan een grasstrook tussen enkele boerderijen een houten gebouwtje neergepoot van wat een vliegveld wordt. De vliegactiviteiten van het Wilrijkse plein verhuizen naar hier. Er wordt niet echt toekomstgericht nagedacht wat te merken valt aan de oriëntatie van de piste. In de 2de Wereldoorlog gebruiken de Duitsers het vliegveld als uitvalsbasis voor hun aanval op Engeland. Ze richten een oude Minervafabriek wat verder op om tot een ERLA-fabriek voor de herstellingen van oorlogsvliegtuigen. Een eerste bittere waarschuwing dat dergelijke infrastructuur niet thuishoort in een agglomeratie komt op 5 april 1943 wanneer de fabrieken worden gebombardeerd maar de bommen op Mortsel vallen, met 963 doden als gevolg.”

Van sportluchthaven over zakenluchthaven naar toeristische luchthaven

“Na de oorlog leidt het vliegveld een sluimerend bestaan. De toenmalige minister van Verkeerswezen overweegt de sluiting ervan als de autosnelweg Antwerpen-Brussel is gerealiseerd. In de jaren ’70 worden gewestplannen opgesteld: voor de luchthaven wordt bepaald dat de terreinen als tweede bestemming park krijgen. De luchthaven wordt vooral gebruikt voor sportvliegerij en af en toe een beginnende luchtvaartmaatschappij alvorens op te gaan in een groter geheel. In 1989 wordt het Vlaamse gewest bevoegd voor de luchthaven en in 2000 steekt het idee de kop op om van Deurne een zakenluchthaven te maken ten dienste van diamant en haven. De Vlaamse overheid steekt jaarlijks veel geld in Deurne en daarom wordt beslist op de uitbating uit te besteden. De nieuwe uitbater wordt het Franse EGIS. De overeenkomst tussen beide partijen is supergeheim, zelfs voor parlementsleden.”

Herbestemming ligt voor de hand

“EGIS gaat resoluut voor een toeristische luchthaven. En dat wanneer er ook een spoor van Antwerpen naar Zaventem is. Het is helaas tekenend voor het mobiliteitsbeleid in België: de regionale luchthavens beconcurreren de nationale luchthaven, de luchthaven beconcurreert de spoorwegen. Bovendien krijgt de luchtvaart subsidies maar betaalt zelf niets. Zo betaalt EGIS geen vestigingstaks aan Antwerpen. Tui hanteert wel een economische logica en laat nu haar vliegtuigen vertrekken vanop Zaventem.” Voorzitter Van de Poel besluit: “Dat er in dit dossier nog altijd burgers opstaan om deze gang van zaken aan te klagen en te blijven ijveren voor herbestemming die beantwoordt aan de noden van de Antwerpse bevolking en rekening houdt met de klimatologische veranderingen is hartverwarmend. Vandaar dat wij onze groene Pluim uitreiken aan het burgerplatform Vliegerplein.”

Rechtszaak tegen bouwovertreding

Vlaams parlementslid Imade Annouri (Groen) overhandigde dan de Groene Pluim aan Piet De Roeck,  woordvoerder van het burgerplatform Vliegerveld. De Roeck antwoordde met een dankwoordje en wees op de rechtszaak die Vliegerplein aanspande tegen de Vlaamse Overheid: “Wij klagen samen met de gemeenten Borsbeek en Mortsel de illegale uitbreiding van het vliegveld aan. De procureur volgde onze zienswijze dat er bouwovertredingen zijn gebeurd. We vrezen echter dat er wel een veroordeling zal gebeuren maar dat de overheid de overtreding zal mogen realiseren. Als wij verder willen procederen  tot vroeger herstel, waarbij de facto toeristische vluchten niet meer mogelijk zullen zijn, dan hebben we meer financiële middelen nodig.”

www.vliegerpleinburgerplatform.com

Foto: (vlnr) Vlaams parlementslid Imade Annouri, woordvoerder Vliegerplein Piet De Roeck, Afdelingsvoorzitter Groen Deurne Peter Van de Poel.

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *