Select Page

De Arenawijk wordt een groene, autoluwe wijk

De Arenawijk wordt een groene, autoluwe wijk

De stad Antwerpen zoekt een ontwerpteam voor de herontwikkeling van de Arenawijk in Deurne. De nieuwe Arenawijk wordt een groene, autoluwe wijk met vlotte en comfortabele doorgangen voor fietsers en voetgangers. Het waardevolle erfgoed van Renaat Braem wordt gerestaureerd en gerenoveerd. Andere delen van de wijk worden vervangen door hoogwaardige nieuwbouw. Er komt een mix van particuliere en sociale woningen en openbare voorzieningen zoals een sporthal en basisschool. Als alles vlot verloopt, is tegen eind 2020 een ontwerpteam gekozen om een plan te maken voor de nieuwe ontwikkeling van de Arenawijk.

De herontwikkeling van de Arenawijk bestaat uit drie delen:

  • de renovatie van de gebouwen in de zuidrand;
  • de sloop van de gebouwen in de noordrand en de nieuwbouw van sociale woningen en openbare voorzieningen zoals een sporthal en een basisschool;
  • de herinrichting van de volledige publieke ruimte (paden, groen, spelelementen, …).

De zuidrand

De gebouwen van Renaat Braem in deze zone blijven behouden. Ze worden gerestaureerd en grondig gerenoveerd. De sociale woningen in deze zone worden herbestemd tot private woningen. Als compensatie komen er in de noordrand aanvullende sociale woningen.

De noordrand

De gebouwen in deze zone worden afgebroken. Ze kunnen zelfs met een grondige renovatie niet voldoen aan de hedendaagse eisen voor sociale woningen. Bovendien hebben ze een zeer beperkte erfgoedwaarde. Daarom werd in 2018 besloten om ze af te breken en te vervangen door kwalitatieve nieuwbouw. Het gaat om 148 sociale appartementen en garageboxen, het zwembad en de noodinrichting voor de school aan de zijde van de Herentalsebaan.

Naast de 289 nieuwe sociale woningen komen er in deze zone ook openbare voorzieningen zoals een sporthal en een basisschool.

De torentjes

Er zijn ook nog 181 sociale woningen van Woonhaven in de vrijstaande torentjes in de Arenawijk. Die blijven voorlopig behouden zoals ze zijn. Op langere termijn zal ook daarvoor een concreet renovatie- of nieuwbouwproject worden opgestart. Het ontwerpteam moet voor de vrijstaande torentjes dan ook een langetermijnvisie maken.”

Groene, autoluwe wijk

Het plan is om van de Arenawijk een autoluwe wijk te maken waar alle verschillende vervoersnetwerken en regelingen op elkaar aansluiten. Zo is voor elke verplaatsing het juiste vervoersmiddel beschikbaar. Bestaande voetgangersdoorsteken worden behouden en indien mogelijk versterkt om de verbindingen met de omliggende buurt en winkelstraat te optimaliseren. De Arenaweide is een belangrijke speelzone voor kinderen en jongeren en moet voor hen dus goed bereikbaar zijn. Er komen vlotte fietsverbindingen langs en door het gebied. Verder komen er kwalitatieve fietsenstallingen en een Velo-station. Het autoluwe karakter van de wijk wordt verzekerd door parkeren naar de rand te verwijzen en door inpandig parkeren voor nieuwe woningen.

De open ruimte in de wijk wordt zo veel mogelijk omgevormd tot parkomgeving. Er zijn speelaanleidingen voor alle leeftijden voorzien en een hondenloopzone. De bewoners van de appartementen hebben zo het park als tuin.

Fasering en participatie

Deze week wordt een bewonersbrief verdeeld om de start van de zoektocht naar een ontwerpteam kenbaar te maken. Als alles vlot verloopt, is tegen eind 2020 een ontwerpteam gekozen om een plan te maken voor de herontwikkeling van de Arenawijk. Op dat moment brengen de stad en Woonhaven Antwerpen de buurtbewoners opnieuw op de hoogte en nodigen ze hen uit voor een infomoment dat begin 2021 zal plaatsvinden. De stad start dan ook een participatietraject op. De herontwikkeling zelf zal in fases verlopen en de verhuisbewegingen van Woonhaven volgen.

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *