Select Page

Meer maatregelen voor de verkeersveiligheid

Meer maatregelen voor de verkeersveiligheid

Districtsburgemeester Tjerk Sekeris (N-VA) wenst te reageren op het artikel ‘Over twee scholen en 1.000 leerlingen’ maandag in Gazet van Deurne. Daarin gaf districtsraadslid Giuliana Chirinos (Groen) uitleg bij haar interpellatie over de verkeersveiligheid in de Jozef Verbovenlei en aan de scholen ‘De Vlinderboom’ en ‘Hoedjes van Papier’.

De stedelijke school ‘Hoedjes van Papier’ heeft een vestiging in de Maarschalk Montgomerylaan en de Thibautstraat. Sekeris: “Aan de vestiging in de Maarschalk Montgomerylaan komt een verhoogde inrichting met bomen voor de schoolingang. Het kruispunt van de Maarschalk Montgomerylaan en de Mortselsesteenweg/Grensstraat wordt ook in 2020 verhoogd aangelegd. Vestiging Kriekenhof ligt in een buurt die vorige legislatuur opnieuw is aangelegd. Er zijn verhoogde kruispunten en uit metingen en tellingen weten wij dat sinds de nieuwe aanleg er niet alleen minder wagens door de wijk rijden maar er ook trager wordt gereden. De school kwam eveneens in aanmerking voor een schoolstraat. Dat wil zeggen dat de straat wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer elke dag voor de schoolpoort dicht gaat en na het beëindigen van de schooluren. De school vond echter onvoldoende vrijwilligers bij de ouders en het lerarenkorps.”

De Vlinderboom ligt in het Te Boelaarpark aan de Smetsstraat. Sekeris: “De Smetsstraat is een doodlopend straatje waar de toegang voor alle gemotoriseerd verkeer verboden is behalve voor de buurtbewoners. Laden en lossen is alleen toegestaan tussen 9 en 11 uur en tussen 19 en 22 uur. Een perfecte schoolstraat dus.”

Handhaving is alles wat er nog rest

De Jozef Verbovenlei is een ander paar mouwen. Sekeris: “Deze straat is een wijkverzamelweg. De straat is ingericht met een verhoogd fietspad. In 2012-2013 zijn alle voet- en fietspaden bovendien vernieuwd. Er is toen ook een verhoogd kruispunt aangelegd op de Jozef Verbovenlei/Arthur Matthyslaan. Metingen leren ons dat het snelheidsregime 50 km/uur gerespecteerd wordt, maar dat er problemen zijn met de snelheid in de schoolomgeving. De school beschikt ook over gemachtigde opzichters die leerlingen begeleiden op de Arthur Mathyslaan. Er zijn weliswaar problemen gesignaleerd met gemachtigde opzichters die worden uitgescholden door automobilisten.”

De districtsburgemeester besluit: “Deurne moet elk jaar keuzes maken. Elk jaar krijgt het districtscollege een geobjectiveerde lijst van ‘zwarte punten’ vanuit de Stedelijke Staten-Generaal voor Verkeersveiligheid. Met die lijst gaat het college aan de slag. Verhoogde kruispunten, buskussens, wegversmallingen, verkeersjuwelen … De Jozef Verbovenlei komt al enkele jaren niet meer in die lijst voor. Handhaving is alles wat er nog rest … tenzij we de straat moeten afsluiten.” Hij herhaalt nog eens beslist: “Wij moeten de ettertjes eruit halen, niets anders, handhaving, handhaving, handhaving.”

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *