Select Page

Ontwerpers houden geen rekening met de fietsers

Ontwerpers houden geen rekening met de fietsers

Wie met de fiets rondrijdt, botst regelmatig op abnormaliteiten in het straatbeeld. Zoals in de recent opnieuw aangelegde Ergo De Waellaan.

De stoep in de Ergo De Waellaan is opnieuw aangelegd. De Delhaize van de Herentalsebaan heeft daar een achteringang, eigenlijk twee ingangen, een voor auto’s en een voor fietsers. En wat blijkt? De inrit van de autoparking heeft een verlaagde stoeprand gekregen. De inrit van de fietsstalling daarentegen heeft een boomplantvak en een hoge stoeprand gekregen. Dat is een vraag voor Wouter Berteloot, contactpersoon van de lokale afdeling van de Fietsersbond. Berteloot reageert boos: “Ken je het ‘voorruitperspectief’? De term werd gelanceerd door de mobiliteitsdeskundige Kris Peeters, ook nog de ‘de andere Kris Peeters’ genoemd. Hij beschrijft hoe beleidmakers en wegenontwerpers bij hun beslissingen veelal vanuit de auto denken. En zo de andere weggebruikers (on)bewust vergeten.”

Berteloot gaat verder: “Voor de nieuwe aanleg had de inrit van de fietsparking wel een verlaagde stoeprand. Nu moeten fietsers de trottoir oprijden voor de ingang van de auto’s. Het is dringend tijd dat de fietstoets wordt ingevoerd.” Die fietstoets houdt in dat bij elke steen die in Deurne wordt verlegd, er wordt nagegaan of de situatie voor de fietser kan worden verbeterd. Zodat letterlijk en figuurlijk alle drempels weg worden genomen om van de fiets het meest voor de hand liggend transportmiddel binnen de stedelijke omgeving te maken.

 

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *